UPOZORNĚNÍ NA ÚPLNOU UZAVÍRKU KŘIŽOVATEK NA SILNICI II/273 CHLOUMEK, LHOTKA 
9. 5. 2024
DOPAD OPTIMALIZACE ŽELEZNIČNÍ TRATI Č. 072 NA ŽELEZNÍČNÍ PŘEJEZDY NA MĚLNÍKU
10. 5. 2024

OPTIMALIZACE ŽELEZNIČNÍ TRATĚ 072 ÚSTÍ NAD LABEM – LYSÁ NAD LABEM A JEJÍ DOPAD NA MĚSTO MĚLNÍK – ZÁKLADNÍ INFORMACE

1. Co je optimalizace?

Jedná se o soubor stavebních úprav, jejichž účelem je docílit zvýšení rychlosti formou rekonstrukce trati ve stávající stopě. Pro zařazení do této kategorie by mělo dojít ke zvýšení průměrné traťové rychlosti alespoň o 25 %.

2. Co konkrétně se plánuje?

Správa železnic plánuje modernizovat železniční trať č. 072 Kolín – Nymburk – Lysá n. L. – Všetaty – Mělník – Ústí n. L. – Děčín. Celá akce je rozdělena na 8 dílčích staveb, z toho 2 se dotýkají města Mělníka. Z hlediska Mělníka jsou stavební práce rozvrženy do dvou traťových úseků, a to na úsek mezi Lysou nad Labem a Mělníkem a Mělníkem a Litoměřicemi. Součástí akce se stanou nezbytné úpravy a výměny vysloužilého technického a technologického zařízení (kompletní rekonstrukce zabezpečovacího zařízení, sdělovacího zařízení, silnoproudé technologie, trakčních a energetických zařízení, železničního svršku a spodku, nástupišť, přejezdů, mostů, propustků a pozemních stavebních objektů s přihlédnutím na technický stav stávajících objektů). Nově navržené kolejové úpravy přinesou zvýšení traťové rychlosti a tím zkrácení jízdních dob. Výstavba nových nástupišť s výškou nástupištní hrany 550 mm nad temenem kolejnice přinese komfort a zvýšení bezpečnosti při nástupu a výstupu cestujících ve všech dopravnách i zastávkách.

3. Časový plán realizace stavby:

  • 1. kvartál 2024:          Čistopis záměru projektu k předložení na centrální komisi    

ministerstva dopravy.

  • 2. kvartál 2024:          Schválení záměru projektu centrální komisí ministerstva dopravy
  • 2025 – 2026:              Zpracování dokumentace pro vydání společného povolení podle

liniového zákona, projektová dokumentace prováděné stavby.

  • 2027 – 2030:              Realizace Mělník – Litoměřice.
  • 2028 – 2033:              Realizace Mělník – Lysá n/L.

4. Úsek mezi Lysou nad Labem a Mělníkem

Úsek mezi Lysou nad Labem a Mělníkem v délce více jak 30 kilometrů je součástí vytížené trati na pravém břehu Labe. V části ze Všetat do Mělníka proto dojde k přidání třetí koleje, ve všech stanicích se navíc prodlouží koleje pro nákladní vlaky dlouhé 740 metrů. Z pohledu osobní dopravy pak bude důležité zvýšení traťové rychlosti, a to až na 160 km/h. Modernizací projdou stanice Stará Boleslav, Dřísy a Všetaty, stejně tak zastávky Lysá nad Labem-Dvorce, Otradovice, Ovčáry a Malý Újezd. Všechny získají moderní nástupiště s bezbariérovým přístupem. Největší změna čeká stanici Všetaty, kde vzniknou tři ostrovní nástupiště o délce 220 metrů. Pohodlný příchod z nového podchodu zajistí výtahy. Významným přínosem z hlediska bezpečnosti bude zrušení všech přejezdů, které nahradí podjezdy nebo nadjezdy. Projekt rovněž počítá s přímým propojením Neratovic a Mělníka, díky kterému odpadne křížení kolejí z více směrů ve Všetatech. K větší propustnosti mezistaničních úseků přispěje instalace výhybek v nových odbočkách Pařeziny a Vavřineč. Předpokládaná hodnota veřejné zakázky byla 257 598 549 korun. Vítězové tendru podali nabídku, která byla o 13 milionů nižší. Realizace stavby je navržena ke spolufinancování Evropskou unií z Nástroje pro propojení Evropy (CEF).

5. Úsek mezi Mělníkem a Litoměřicemi

Délka úseku stavby činí 34,9 km, počítá se s maximální traťovou rychlostí 120 km/h. Stavební práce jsou koncipované jako rekonstrukce stávající dvoukolejné elektrifikované trati včetně rekonstrukcí železničních stanic Měník, Štětí a Polepy a redukce železničních stanic Liběchov (bude nahrazena zastávkou Liběchov a odbočkou Liběchov zámek) a Hoštka (bude nahrazena neplnohodnotnou stanicí ve formě toliko kolejové spojky mezi hlavními kolejemi č. 1 a 2 a zastávkou Hoštka město). Dále jsou součástí stavby výstavba nové železniční zastávky Liběchov, rekonstrukce železničních zastávek Mělník-Mlazice a Křešice u Litoměřic, rekonstrukce železničních přejezdů a mostních a inženýrských objektů, které leží v dotčeném traťovém úseku. V okolí plánovaného záměru se počítá s následujícími stavbami:

Celkem by mělo být zrekonstruovány nádražní budovy, Mělník, Štětí a Polepy a 2 zastávky (Mělník-Mlazice zastávka, Křešice u Litoměřic zastávka).

Počet nově navržených zastávek: 2 ks (Liběchov zastávka, Hoštka město zastávka)

Počet nových podchodů: 3 ks

Počet rekonstruovaných mostů: 19 ks

Počet rekonstruovaných propustků: 68 ks

Počet rekonstruovaných opěrných a zárubních zdí:13 ks

Demolice silničního nadjezdu: 1 ks

Rekonstrukce železničních přejezdů:15 ks

Související články

18. 7. 2024

Čínské vlakové soupravy Sirius na Mělníku již neuvidíme, alespoň prozatím.

Na mělnickém vlakovém nádraží od února letošního roku právem upoutala pozornost cestujících zcela atypická černá vlaková souprava moderního vzezření. Na rychlíkové trati R23 (Ústí nad Labem […]
17. 7. 2024

Překlopení etap uzavírky ulice Ďáblická v Praze Ďáblicích (z 1. etapy do 2. etapy) na linkách 348, 349, 368 a 369

Uzavírka křižovatky Ďáblická x Kostelecká x U Parkánu bude zahájena od pondělí 22. 7. 2024. Předpoklad trvání 2. etapy je plánováno do 25. srpna. Tato etapa […]
17. 7. 2024

DO MIRAKULA PO OBJÍŽDCE

Vážení spoluobčané, nastala doba letních výletů. Jedním z cílů Mělničáků je i Park Mirakulum. V této souvislosti si vás dovolujeme upozornit na některé uzavírky, které by vám mohly […]