Mělnické dopravní evergreeny
29. 7. 2024
Nové moderní parkovací automaty na náměstí Míru
29. 7. 2024

Mělnické dopravní evergreeny – Křižovatka Na Malém Spořilově

Vážení spoluobčané,

velmi často diskutovaným tématem zejména na sociálních sítích je dopravní řešení křižovatky Na Malém Spořilově, a to zejména v návaznosti na přetížení Bezručovy ulice motorovými vozidly. V této souvislosti nám dovolte následující zdůvodnění:

1. Zcela nezpochybnitelným faktem je, že nehodovost na této křižovatce přesáhla únosnou mez. Důvodem je tzv. „psychologická jistota hlavní komunikace“, tj. situace, kdy řidiči nabývají dojmu, že komfortní řešení průjezdu ve směru od anebo naopak z Malého Spořilova, bez ohledu na tamní dopravní značení, vede automaticky k přednosti v jízdě. Pro zvýraznění hlavní a vedlejší pozemní komunikace došlo v prostoru křižovatky k instalaci vodorovných dopravních značek: Příčná čára souvislá se symbolem „Dej přednost v jízdě“. Z pohledu platné legislativy je to maximum možného, co lze k bezpečnosti provozu na této křižovatce udělat, zbytek už je jen na pozornosti řidičů.

2. Druhým tématem je požadavek vrácení přednosti v jízdě do původního stavu, tj. hlavní pozemní komunikaci vést v přímém směru na Malý Spořilov. Častým argumentem pro toto řešení je předpokládaný úbytek motorových vozidel v Bezručově ulici. Zde je nutno konstatovat, že současná úprava vychází z preferencí koncové dopravy. Mělničtí občané využívají jako hlavní migrační trasu směr na nebo z Bezručovy ulice. Ten je preferován i vedením linkové autobusové dopravy. Pokud bychom přednost změnili, bude to mít za následek ucpání Bezručovy ulice v lokalitě Podolí, protože všechna motorová vozidla jedoucí ve směru na Pšovku budou muset minimálně zpomalovat a dávat na křižovatce přednost. Ve směru od Pšovky však takový efekt nenastane. Řidiči odbočující na křižovatce doprava na Bezručovu ulici by i při změně ve skutečnosti žádnou přednost nedávali, neboť by svými vozidly míjeli střetný bod jízdního pruhu hlavní pozemní komunikace. Jinými slovy návrat k předešlému stavu by výrazně zkomplikoval dopravní situaci v Bezručově ulici ve směru na Pšovku a z druhého směru by na ní žádný vliv neměl.

Související články

13. 5. 2024

Rekonstrukce komunikace II/273 Chloumek – Lhotka – aktuální informace

Dnes jsme se vydali podívat na stav prací při opravách silnice II/273 z Chloumku do Lhotky a přinášíme vám aktuální informace. Celá stavba probíhá dle plánu a […]
10. 5. 2024

DOPAD OPTIMALIZACE ŽELEZNIČNÍ TRATI Č. 072 NA ŽELEZNÍČNÍ PŘEJEZDY NA MĚLNÍKU

1. OBECNÉ INFORMACE Na území města Mělníka je na železniční trati č. 072 celkem 12 železničních přejezdů (P 2934 –P 2945), viz následující přehled. U každého […]
10. 5. 2024

OPTIMALIZACE ŽELEZNIČNÍ TRATĚ 072 ÚSTÍ NAD LABEM – LYSÁ NAD LABEM A JEJÍ DOPAD NA MĚSTO MĚLNÍK – ZÁKLADNÍ INFORMACE

1. Co je optimalizace? Jedná se o soubor stavebních úprav, jejichž účelem je docílit zvýšení rychlosti formou rekonstrukce trati ve stávající stopě. Pro zařazení do této […]